متاسفانه بعلت اشتغالات زیاد نتوانستم در باره شکوه راهپیمائی 22بهمن در شهرضا مطلبی بنویسم .امروز توفیق یار شد تا در سالروز شهادت عالم آل محمد امام رضا علیه السلام در عرصه مجاز حرفهائی از سنخ حقیقت بنویسم .

اگر چه دشمنان وحاکمان در عصر همه ائمه علیهم السلام با آنان به مقابله پرداختند اما نوع دشمنی وتقابل با امام هشتم (ع)یک فرآیند خاص وممتاز از دیگران داشت  همچنانکه شخصیت درجه اول سپاه دشمن یعنی مامون  هم به تعبیر امیر المومنین (ع)مکار ترین وپر رمز وراز ترین پادشاه عباسی بود .

امام علی (ع)در حدیث زیبائی علم ها را به دو دسته تقسیم می کنند :علم مسموع وعلم مطبوع .منظور از علم مسموع همان علم ودانش متعارف ومدرک گرااست اما منظور از علم مطبوع همچنانکه از اسمش پیداست علمی است که برصفحه دل برای همیشه چاپ می شود وماندگار می شود .آنچه ما بعنوان فارغ التحصیلی می نامیم مربوط به علم مسموع و مدرسه ای است .اما علم مطبوع که ملکوت عالم را نظاره میکندو ریشه در علم نامحدود الهی دارد در ناموس خود چیزی بنام خط پایان ندارد وتازه دوره تخصصی آن بعد از مرگ ودر همنشینی با پیامبران محقق می شود .نهاد ی که علم مطبوع را اداره می کند نه اداره آموزش وپرورش بلکه فطرت انسانهاست .تازه کنکورش هم با همه کنکورها فرق دارد .در دفترچه آزمون این دانشگاه نوشته است (اتقو الله یعلمکم الله )یعنی باید باتقوا باشی تا بتو کارت ورود به جلسه را بدهند .در توضیحات دفترچه یک نوید داده اند وآن اینکه (من عمل بما یعلم علمه الله علم ما لم یعلم )یعنی لازم نیست هارد ذهنی شما پر از اطلاعات کذائی باشد بلکه سیر ترقی در این دانشگاه پلکانی است وباید به معلومات صحیح گذشته ات عمل کرده باشی تا بالاتر بروی .علم مطبوع کوچک وبزرگ نمی شناسد .از علی اصغرها در آن هستند تا حبیب بن مظاهر ها .در این علم تفکیک جنسیتی ویاقومی هم وجود ندارد .مدرسه علم مطبوع سابقه اش به درازای خلقت انسان است وبدلیل (علمه الله علم ما لم یعلم )اولین معلم واستاد این بزم خود خداست . در آزمایشگاه های این دانشگاه فقط به شما یاد نمی دهند که آتش اشیاء را می سوزاند بلکه با گذاشتن عینک مخصوص بصیرت به شما یاد می دهند که حقیقت گناه ومعصیت هم آتشی است سوزان .علم مطبوع برای تربیت فرزند بحث لقمه حلال را هم پیش میکشد وبرای ماندگاری عمل وزحمت شما نه (کتاب گینس)بلکه (صحیفه اخلاص )را معرفی میکند .کوته سخن اینکه ما برای علم مسموع وعلم دراست به (دبستان )می رویم وبرای فراگیری علم مطبوع وعلم هدایت با ید به (ادبستان )برویم .

اتفاقی که در زمان امام رضا (ع)افتاد این بود که علم مسموع وملکی می خواست در برابر علم مطبوع قد علم کند .علم دربار میخواست عرصه را برعلم الهی تنگ کند وخود یکه تاز میدان شود .مامون با به اوج رساندن نهضت ترجمه در زمان خود می خواست این نقشه را عملی کند ومناظراتی که بین امام رضا (ع)وعلمای دیگر ادیان برقرار ساخت دقیقا در راستای همین هدف بود غافل از اینکه با میراثدار علم مطبوع وعالم آل محمد مواجه شده اند که انس وجن بپای کنه دانائی او نمی رسند .

نکته تاسف اور اینکه در زمان فرزندش امام جواد هم میخواستند با علم مدرسه ای ومدرکی یعنی علم نسب شناسی تشخیص علم الهی را بدهند .اما این داستان ادامه دارد وامروز در قرن 21 هم بعضی در شبکه های ماهواره ای می خواهند با علم (لندنی )برای ما علم (لدنی )را توضیح دهند اما زهی خیال باطل چه اینکه :

دانه فلفل سیاه وخال مه رویان سیاه    هردو جان سوزند اما این کجا وآن کجا




برچسب ها : امام رضا برچسب ها : علم