انتخابات مملکت ما حواشی جالبی دارد که گاه در همه دوره ها تکرار می شود .یکی از این حاشیه های پرو پا قرص و از عوارض لازم  ولاینفک انتخابات، آراء باطله است.چند دوره حضور در هیئت نظارت تجربه خوب وفرح بخش و گاه قابل تاملی از اراء باطله را برایم به یادگار گذاشته است.در سخت ترین  و پرکارترین ساعات روزهای رای گیری و درست در آخرین لحظات شمارش آراء که جان همه در حال به در آمدن است والبته از چای ومخلفات آن هم خبری نیست،کافی بود که یک آدم خوش ذوق و و قت شناس صاف برود سراغ این قماش آراء و آنها را برای حاضران بخواند.بعضی از این رای ها در خاطرم مانده است: من به زی زی گولو رای می دهم، دوستت دارم شقایق، مرگ بر آمریکا،شادی روح امام خمینی صلوات، من بیکارم و ... حالا شما به این لیست اضافه کنید نقاشی بعضی ها را وهم چنین نوشتن شماره تلفن همراهشان بر روی کاغذ رای!!!

اگر این رای های باطله به درستی تحلیل شوند نتایج جالبی بدست خواهد آمد.بعضی از صاحبان آراء باطله هم میخواهند در انتخابات شرکت کنند و هم نکنند.ممکن است در ماهواره ها به گوششان خوانده باشند که اگر صفحه انتخابات شناسنامه شان سفید باشد شغل بی شغل! بعضی آراء باطله همراه با عشق به اصل انتخابات  ولی با چاشنی ناامیدی از همه کاندیداهاست.این مورد درباره آراء سفید بیشتر صدق می کند.بعضی هم واقعا نمی دانند به چه کسی رای دهند و صاف می روند سراغ  امام زمان و پیغمبر و... و روی کاغذ  نام آنان را می نویسند.بخش محدودی از صاحبان آراء باطله هم بصورت تفرجی و شاید اشتباهی وحتی از روی چشم وهم چشمی ، برای اولین و آخرین بار سر از شعب اخذ رای در می آورند تا لااقل یک بار هم که شده انتخاب را در سطح کلان تجربه کنند.

در هر حال رای های باطله اگر چه نشان از بی ذوقی صاحبانش دارد ولیکن قبول کنیم که گاهی تقصیر دیگرانی است که آنان را اقناع نکرده اند تا بدانند رایشان  وقتی اثر کامل دارد که نام نامزدی آنهم از روی تحقیق و کاردانی، زینت بخش کاغذ رای شده باشد.




برچسب ها : انتخابات برچسب ها : انتخابات