بنازم دین خودمون رو که نگاه ملکوتی به علم ودانش فقط در انحصار خودش است وهیچ مکتب دیگری هم به گردپای  آن نمی رسد .از آنروز که در نخستین چت رسمی حضرت  محمد بن عبدالله (ص)با فرشته وحی اولین پیام ها از جنس خواندن وتعقل بود(اقرا باسم ربک الذی خلق)خیلی ها هنوز باور نکرده اند عالم ترین اشخاص به تعریف علم وفهم همان کسانی هستند که از ابتدا دست یازیدن به برکات ومعروف های عالم را مشروط به مقدار معرفت کرده اند که همانا  (المعروف بقدر المعرفه).ما قائلیم که همه چیز تحفه ای ملکوتی وخط نانوشته ای را بهمراه دارد .عمل ها هم چه خوب وچه بد مسافری محترم رابهمراه دارند فقط با این توضیح  که این مهمان غیبی نه از جاده بلکه از مترو ! وارد مغز والبته پرونده اعمال ما میشود .

صرف حفظ کردن چند موجودچاق ولاغر کاغذی د ر دین ما شاهکار شمرده نمیشود بلکه آن چیزی که شما را بعنوان انسان از رایانه متمایز میکند اینست که بتوانید پدر بزرگ  ملکوتی گزاره های معرفتی  با عینک تعهد وعمل بیابید.

اینها همه مقدمات غنی سازی حدیثی بود که چند روز پیش چشمانم به جمالش روشن شد ودر مورد بلال حبشی (ره)بود .قضیه از آنجا شروع میشود که بلال شروع به صحبت میکند اما در صحبتش آن طور که باید وشاید نمی تواند کلمات را اداء کند وقواعد صرف ونحوی این وسط جانباز می شود !وبرخی هم از خدا خواسته شروع میکنند به مسخره کردن بلال.خبر به امیرالمومنین (ع)رسید .حضرت یکی از مهمترین سخنانشان درباره فلسفه علم را بیان داشتند وفرمودند :انما یراد باعراب الکلام تقویمه لتقویم الاعمال وتهذیبها   یعنی در ماوراءیادگیری درست خواندن اعرابها وبقول قدیمی ها زیر وزبر ها یک حقیقت نهفته است وآن اعراب دلهاست .وبعد ادامه دادند که چه سود که فلان کس سخنانش با اعراب درست باشد ولی اعمالش دچار زشت ترین لحن وخطا باشدو بلال را چه زیان که د رگفتارش لحن وخطا باشد ولی اعمالش کاملا درست باشد (میزان الحکمه ح200099)

اگر اعراب دلها درست شد آن گاه زبان ها را  از لکنت زبان بلال گونه بیمی نیست چراکه پیامبر فرمود (سین بلال عند الله الشین )وچه زیباسرود که :یک اسهد بلا ل به از هزار اشهد فصیح

راستی کی امتحان صرف ونحو دارید ؟؟؟




برچسب ها : علم برچسب ها : دین