سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 780033
  • بازدید امروز: 8
  • بازدید دیروز: 166
  • تعداد کل پست ها: 278
درباره
سیدمحمدحسن صالح[90]

منم مثل خیلی ها توی این عالم نفس می کشم . فقط دلم میخواد که زمین وزمان رو آلوده نکنم!

جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی



ابر برچسب ها
دین[46] ، شهرضا[35] ، سیاسی[27] ، انقلاب[20] ، خاطره[18] ، سفرنامه هند[15] ، امام حسین[12] ، حجاب[10] ، پست مدرنیسم[10] ، سفرنامه عمره[9] ، رسانه[7] ، قم[7] ، انتخابات[7] ، امام زمان[7] ، اخلاق[5] ، امام رضا[5] ، غدیر علی ممیز[5] ، شادی[4] ، اجتماعی[4] ، پیامبر اکرم[4] ، حضرت معصومه[4] ، حضرت زهرا[3] ، دعا[3] ، انتخابات[3] ، امام خامنه ای[3] ، صبر[3] ، علم[3] ، عبادت[2] ، ماهواره[2] ، مرگ[2] ، مقاله[2] ، نوروز[2] ، سینما[2] ، سفرنامه هندوستان[2] ، زن[2] ، امام حسن عسکری[2] ، ازدواج[2] ، امام جواد[2] ، دوستی[2] ، خانواده[2] ، فلسطین[2] ، کتاب شناسی[2] ، کودک[2] ، شهادت[2] ، حضرت زینب[1] ، حکمت الهی[1] ، حوزه[1] ، بدعت[1] ، ترافیک[1] ، تهاجم فرهنگی[1] ، جنگ نرم[1] ، چهارشنبه سوری[1] ، امام حسن[1] ، اسرائیل[1] ، احترام به والدین[1] ، اخلاق[1] ، اربعین[1] ، آزادی[1] ، امام خمینی[1] ، امام سجاد[1] ، امام صادق[1] ، امام عسکری[1] ، امام علی[1] ، سفر نامه عمره[1] ، سفرنامه بوشهر[1] ، رضاخان[1] ، سفرنامه کردستان[1] ، شب قدر[1] ، شهید بهشتی[1] ، شهید مطهری[1] ، شیطان[1] ، هندوئیسم[1] ، ولایت فقیه[1] ، وهابیت[1] ، کتاب جدید[1] ، مسیحیت[1] ، معرفی کتاب[1] ، مفاتیح الجنان[1] ، عوض حیدرپور[1] ، عید غدیر[1] ، کودک[1] ، ماه رمضان[1] ، ماه شعبان[1] ،

وبگردی....نامی که این روزها بعضی به عنوان شغل از آن یاد می کنند.نمی دونم مد روزه یا اینکه راستی راستی بعضی ها فکر می کنند وبگردی یه چیزی تو مایه جهان گردی واین جور حرف هاست.کم نیستند دور و برمان کسانی که پز و افتخارشان  اینست که ما وبگردیم! البته پیشرفت کرده اند چون قبلا وبگردی را به عنوان تفریح نام می بردند ولی حالا یه شغل نون وآب داره که احتمالا ما از اون بی خبریم.شاید هم حق دارند..بقیه می روند ایران گردی وتهران گردی و خیابان گردی و این خلائق هم پشت مانیتور بخت برگشته لم می دهند و چشمشان را از آن برنمی دارند.گه در این بلاگ وگه در آن وبلاگ....

خب که چی؟ تا حالا فکر کردیم با این وبگردی های غیر ضروری چقدر تلفات رو دست خودمون گذاشتیم.  زمان عزیزمان ، ثانیه های تفکرمان، زیر وبم تعقلمان، یک لبخند اضافی تر به مادر وهمسرمان وخیلی چیز های دیگر همه از مجروحان ترکش های این عادت ناپسندند.

البته این خمپاره طبق برنامه مدونی به میان ما جهان سومی ها پرتاب شده است.ترکش هایش نه از جنس آهن بلکه از جنس سواد ودانستن است.اما دانستنی که نه دردی از دنیا دوا می کند ونه امیدی به ان دنیا برایمان به ارمغان می آورد.هر چه نگاه می کنی اطلاعات واخبار است .هم دیدنی وهم شنیدنی.از فوران آتشفشان در فلان کشوری که برای اولین بار اسمش را می شنویم گرفته تا حاشیه های یک فوتبال دست چندم اروپایی.

امیدوارم شوخی باشد اما اگر وبگردی واقعا برای بعضی ها شغل به حساب بیاید باید بگویم نشانه یک مریضی است .نام این بیماری تهوع اطلاعاتی است.یعنی آن قدر از این ور وآن ور عالم خبر واطلاعات خنثی وغیر ضروری به خوردت می دهند که اصلا فرصت فکر کردن وپردازش و سند یابی یافته هایت را نداشته باشی.ویروس های این بیماری به طور ثانیه ای منتشر می شوند وگاه ما بی خبریم.فوران اطلاعات در این عصر دریای کم عمقی را درست کرده است که وسیع است اما مخاطب نمی تواند در آن شنا کند .ضمن اینکه نه صدفی دارد ، نه آبزیانی ونه خاویاری.مطمئن باشید خبرهای حسابی ومایه دارشان را مفت ومجانی به من وشما نمی دهند بلکه مخصوی آزمایشگاه ها ومراکز علمی وپژوهشی خودشان است تا تشنگی شان را سیراب کنند.

مواظب باشیم که افکار ریز ودرشت ، فکر کردن را از ما نگیرند.




برچسب ها : پست مدرنیسم



اصولا نام شیعه با غربت گره خورده است .نام امامان شیعه هم یا به ضرب شمشیر ویا سم حسادت وفتنه وطمع همیشه با نام شهید ومظلومیت گره خورده است.در این میان ما ایرانی ها معروفترین توصیفی که از امام رضا علیه السلام داریم غریب الغرباء است .یعنی کسی که در میان ائمه و رهبران غریب امت از همه غریب تر بود.در وجه تسمیه غریب الغرباء می توان با دو نگاه مواجه بود نگاه نخست علت هایی است که بیشتر در میان عوام مطرح است که مهم ترین آنها دور بودن حضرت از مدینه است ویا اینکه حضرت در سفر به طوس خانواده خود را به همراه نبردند.این نگاه اگر چه مقدس وبرگرفته از زلال ناب ومتن متدینین است ولی به نوعی ناقص بوده وهمه زوایای غربت امام هشتم علیه السلام را در بر نمی گیرد.امام رضا علیه السلام در دوران امامت خود با مسائلی روبرو شدند که بعضا در میان بقیه ائمه بی سابقه است.

یکی از مهم ترین چالش های دوران حضرت که در تبیین وصف غربت به ما کمک زیادی می کند برخورد جاهلانه و غیر منصفانه نزدیکترین افراد به بیت امامت و ولایت یعنی بنی هاشم است.مرحوم کلینی در کتاب شریف اصول کافی حداقل به دو قضیه دل آزار در این زمینه اشاره می کند.اولین آنها احضار امام رضا توسط یکی از برادران حضرت به دادگاه درباره  وصیتنامه امام کاظم علیه السلام است(کتاب حجت، باب نص بر امامت امام رضا،ح15) ودیگری که فاجعه آمیز تر است این بود که بنی هاشم در صحت انتساب فرزندی امام جواد به حضرت (صرفا به خاطر تفاوت در رنگ پوست) تردید کردند وکار به داوری قیافه شناس کشیده شد!(کتاب حجت، باب نص بر امامت امام جواد، ح14) در باره قضیه اول جملاتی از حضرت خطاب به برادران رسیده که اشک آدم را در می آورد.درباره قضیه دوم هم قبلا در همین وبلاگ مطالبی نوشته ام.

نمای دیگری از غربت امام رضا علیه السلام بعد از سفر تاریخی به ایران رقم می خورد.غربتی که با تهمت مقام دوستی ودنیا طلبی به امام علیه السلام بخاطر قبول ولایت عهدی مامون کلید خورد.هم چنین در این دوران یکی ار مهم ترین نقشه های شیطانی توسط عفریت بنی العباس یعنی مامون رو شد و آن سناریوی علم در برابر عالم بود.امام رضا عالم آل محمد است وقاعدتا باید بتواند تمام هجمه های معرفتی را خنثی کند.سلاح مامون در این برهه برجسته سازی اختلافات ادیان جهت پیدا کردن روزنه ای جهل در ساحت علم امامت بود.مناظرات متعدد وبحث های مفصل علمی امام با بزرگان ادیان ومذاهب اگر چه باعث شد جلوه هایی از معرفت وحیانی به راحتی بدست ما برسد ولیکن ورطه ای بود که خیلی از شیعیان از مکر وحیله ای که عقبه آن بود بی خبر ماندند.وآیا مظلومیت از این بالاتر که قاتل انسان سیاه پوش و پیراهن دریده آنهم با پای پیاده در تشییع جنازه امام معصوم حاضر شود وبسیاری از تشییع کننده گان به او تسلیت بگویند!؟

اگر چه کلمات در این باب بسیار زیادند ولیک به نقل خاطره ای از حضرت آیت الله نوری همدانی (که در رسانه ها هم انعکاس یافت) درباره مظلومیت امام هشتم اکتفا می کنم:ایشان فرمودند در زمان ائمه معصومین  (ع) شرایط به گونه ای سخت بوده است که در روایتی نقل شده است که امام رضا (ع) مامون را با لقب امیرالمومنین خطاب کرده اند.ایشان فرمودند: بنده سالها در محضر آیت الله محقق داماد درس خواندم ، روزی وی به روایت وضوی مامون اشاره کردند که امام رضا علیه السلام با خطاب امیرالمومنین به مامون تذکر می دهند که وضویش صحیح نیست.حضرت آیت الله محقق داماد بعد از خواندن  این روایت به اندازه ای از مظلومیت اهل بیت منقلب شدند که شروع به گریه کردند و از شدت حزن  نتوانستنددرس را ادامه دهند.

السلام علیک یا غریب الغرباء




برچسب ها : امام رضا



ارزش ها وسنت های خیر در کشور ما وکلا در میان متدینین یه دو گروه عمده تقسیم می شود. گروهی از کارهای خیر هستند که در میان اهل فن به خیرات شصت وچهاری معروفند .یعنی به نوعی با مقوله شیرین شکم در ارتباطند.شصت وچهار کنایه ای لطیف است از قاشق طبیعی یعنی انگشت شصت باضافه چهار انگشت دیگر!!! باید ونباید هایی که در لیست شصت وچهار قرار می گیرند همیشه خوش اقبال بوده ودر میان کارهای خیر به نوعی بالانشین به حساب می آیند.به عنوان نمونه همین که واو کلمه ولیمه به گوش می رسد همه با ذوق وشوق یکدفعه می شوند با حال.نمونه حی وحاضرش سنت افطاری در ماه مبارک رمضان است که به محض رویت هلال بعضی ادارات با هم کورس افطاری دادن می گزارند.یک شب مخصوص هیئت موسس ومدیران ارشد، شب دیگر همه کارمندان رسمی همراه با خانواده...همین جور برو تا آخر ماه به طوری که هر موجود زنده ای که به نوعی روزانه با آن اداره سروکار داشته باشد را همراه با نسل وذریه اش دعوت می کنند.

در مقابل بعضی ارزش ها هستند که برای مردم نوعی ضد حال است.معمولا واجباتی که به نحوی با دست به جیب شدن مربوط باشد در این قسمت جای می گیرندمثل خمس وزکات و....به قول آن بنده خدا بین حی علی الصلاه وحی علی الزکاه کلی توفیر وفرق وجود دارد.

اگر شوخی را کنار گذاشته وکمی دلسوزانه تر وجدی تر به سیر نزولی وصعودی عمل به ارزشها دقتی کنیم با کمال تاسف می بینیم برخی ارزشها در کشور ما که سابقه کهنی هم دارند در حال کارتن خواب شدن هستن.حیا وعفاف از ارزشهای مهمی است که کم کم در حال رساله نشین شدن است.یا اصلا در رسانه ها مطرح نمی شود ویا اگر هم می شود برای اینست که بعدا در خاتون نامه سرش را ببرند.مستاجر هر نهاد وارگانی که می شود شانه خالی کرده وصاف پرتش می کنند وسط حوض فیضیه! تا کم کم مسئولان فرهنگی تنها نظام سیاسی شیعی جهان رابین هود وزنگ تفریحی باشند برای سوداگران اندام.

پی نوشت : آه صاحب درد را باشد اثر




برچسب ها : حجاب


صفحات :
|  <  1  2  3  |